نکات اصلی در کاشت نهال گردو
نوشته شده توسط : علی

نکات اصلی در کاشت نهال گردو


در این مقاله می خواهیم نکاتی رو در مورد کاشت نهال گردو بیان کنیم. برای اینکه درخت گردو بتونه خوب رشد کنه و به درختی تنومند و دراز تبدیل بشه باید اصولی مانند نوع خاک و جنس خاک و فاصله کاشت و … رعایت بشه. با ما همراه باشید.

 مقدمه

درختان گردو در طی چند سال به درختانی زیبا و درازی تبدیل می شوند. عمر این درختان به 60 الی 80 سال میتونه برسه. با اینحال اگه تصمیم دارید نهال گردو بکارید رعایت مواردی در مورد فضا، خاک ، زمان کاشت و … شما رو در کاشت هرچه بهتر این درخت زیبا کمک کنه. گردو در خاک های مختلفی میتونه رشد کنه ولی مناسب ترین خاک ، میتونه خاک مرطوب ، کمی ماسه ای و عمیق باشه تا ریشه درخت بتونه گسترده بشه و به درخت تنومندی تبدیل بشه. گردو خیلی آهسته رشد میکنه و رشد بهتر اون میتونه تو خاک های کمی اسیدی و خنثی صورت بگیره. با این حال دیده شده گردو در خاک های قلیایی نیز بتونه رشد کنه.

 

در مکانهای نسبتا خشک درخت باید به طور منظم آبیاری بشه. هنگام کاشت درخت گردو باید به این توجه کنید پراکندگی درخت نیز برای راحتی گردو مهمه. چون در برخی از انواع درخت گردو ، هنگام گرده افشانی گل های ماده و نر به طور همزمان باز نمی شوند. از طرف دیگر خود باغبان هم میتونه دو یا سه درخت رو در فاصله مناسب 10 الی 15 متر از همدیگر قرار دهد.

 

پراکندگی درختان گردو هنگام کاشت

فضای کافی یکی از اصلی ترین ملزومات در کاشت درخت گردو به شمار میره. این درخت میتونه تا ارتفاع 25 الی 35 متری رشد کنه. این درخت به فضای بیشتری نیاز داره. برای اینکه گردو مواد مغذی زیادی از خاک دریافت میکنه و نیازمند دریافت نور خورشید برای رشد بهترش هست . البته شما میتونید ازبعضی نهال های پیوندی استفاده کنید که فضای نسبتا کمتری رو میگیره.

 

از آنجا که گفته شد ریشه درختان گردو گسترده هست فضای مناسب برای کاشت این درخت به شعاع 15 متری از درخت دیگر است. با این حال بعضی نهال های گردو به فضای کمتری نیاز دارند و شعاع 10 متری نیز برای اونا کافیه.

هنگامی که درخت به صورت کامل رشد میکنه قسمت تاج اون شروع به رشد میکنه. جالبه بدونید ریشه گردو هم شبیه به تاج رشد میکنه و تقریبا هم اندازه. پس رعایت فاصله درختان از یکدیگر امری ضروری هست. همچنین این مورد نیز یادتون باشه که درخت حداقل 8 متر فاصله با حصار ، خانه ، و … داشته باشه تا در سال های آتی رشد ریشه و تاج درخت دردسر ساز نشه.

بهترین زمان کاشت درخت گردو

در اصل یه نهال گردو میتونه از بهار تا تابستون و در ماه های پاییز کاشته بشه. ولی چون نهال های جوان به سرما و یخبندان حساس هستند توصیه میشه این درخت رو از اواخر بهار تا اوایل پاییز بکارید. چون هم از سرمای بهاره حفظ میشه و هم سرمای پاییز رو تحمل نمیکنه . در این صورت چون نهال گردو در فواصل گرم کاشته شده و خاک گرم هست میتونه به راحتی مواد مغذی رو دریافت کنه و این برای یه نهال جوان میتونه بسیار مفید باشه.

 

همچنین اگر شما در حال احداث باغ جدید هستید سعی کنید حتما از نهال های پیوندی استفاده کنید. البته این مورد رو نباید فراموش کنید که اقلیم هوایی ایران متفاوت است و میتونید در بعضی اماکن حتی در پاییز هم نهال کاشته بشه. و در مناطق سردسیری توصیه میشه این درخت در اواخر بهار کاشته بشه

حفر گودال برای کاشت

عمق حفر شده برای کاشت نهال گردو باید حداقل 50 سانتی متر باشه. عرض گودال نیز بین 80 تا 100 سانتی متر باشه. کمپوست تازه و یا کودهای دامی مخلوط شده با کود شیمیایی و یا همچنین برگ های خرد شده و یا کود چمنی میتونه برای رشد بهتر و سریع تر نهال استفاده بشه.

 

همچنین این مورد فراموش نشه که بعد از کاشت نهال حتما اونو آبیاری کنید چون احتمال داره ریشه اون در مدت زمانی که رطوبت دریافت نکرده ضعیف شده باشه و قدرت زیادی در جذب آب از خاک رو نداشته باشه. همچنین نهال های جوان نیازمند آبیاری ممتد در سال های اولیه هستند که برای حل این مشکل میتونید از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید.

محافظت از درخت

تکیه گاه مناسب برای رشد مطمئن نهال های جوان گردو میتونه تثبیت اونا رو در رشد سریعی که دارند حفظ کنه. برای اینکار میتونید چوبی با ارتفاع حداقل 60 سانتی متر در سوراخی کنار درخت دفن کنید تا درخت رو نگه داره و ایمن باشه. همچنین یادتون باشه از یک چوب مرغوب و مقاوم برای اینکار استفاده کنید یرای مثال چوب درخت بلوط میتواند گزینه مناسبی باشد.
همچنین برای محافظت نهال از سرما می تونید از رنگ محافظتی درخت که به رنگ سفید در بازار وجود دارد استفاده کنید.

.





:: برچسب‌ها: نهال گردو ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: